Logo
Gratis beleidsanalyse

5 redenen om te praten met een externe vertrouwenspersoon

5 redenen waarom praten over je problemen met een vertrouwenspersoon echt helpt!
Inhoudsopgave

1. Externe vertrouwenspersoon: Hulp bij zelfreflectie

Soms begrijpen we onze eigen problemen niet of weten we niet goed waar bepaalde gevoelens zoals irritatie, boosheid of verdriet vandaan komen. Dit is precies waar een externe vertrouwenspersoon bij kan helpen. Doordat wij in de loop der jaren bepaalde patronen ontwikkelen is het lastig om op een bepaalde manier met problemen om te gaan en dit te delen met anderen. Toch is het wel degelijk zinvol om je problemen met buitenstaanders te delen. Een buitenstaander, zoals een externe vertrouwenspersoon, is namelijk getraind in het helpen reflecteren op je eigen gedrag en helpt je om te begrijpen waarom je bepaalde dingen doet en waar bepaalde gevoelens vandaan komen. Juist omdat diegene een buitenstaander is en de situatie en de betrokkenen niet kent, kan deze persoon de ‘juiste’ vragen stellen die je zelf door bepaalde aangeleerde denk- en gedragspatronen al voor jezelf bent gaan invullen en als ‘normaal’ bent gaan beschouwen. Dit is een voorbeeld waar een externe vertrouwenspersoon je bij kan helpen die je helpt met je zelfreflectie kan dus heel nuttig zijn.

2. Perspectief van buitenaf zonder oordeel

Het beginnen met praten over jezelf kan moeilijk zijn wanneer familie, collega’s of vrienden al een gekleurd beeld van je hebben. Daarnaast is het soms fijner om met iemand anders te praten over de serieuze dingen. Hierbij is een externe vertrouwenspersoon het aangewezen persoon om als neutrale buitenstaander te dienen waarbij jij je hart kunt luchten. Door niet naar jou te kijken met oordelen uit persoonlijke ervaring. Een externe vertrouwenspersoon zal vol begrip naar je verhaal luisteren maar ook vragen wat bepaalde situaties voor gevoelens bij je oproepen en doorvragen naar de eventueel achterliggende oorzaken hiervan. Door samen te verdiepen en te zoeken naar deze oorzaken ontstaat er inzicht en mogelijkheden om zelf het probleem op te lossen, dit brengt ons dan ook naar het volgende punt.

3. Zelf onder begeleiding met oplossingen komen

Nadat je bij een externe vertrouwenspersoon je hart hebt kunnen luchten en meer inzicht hebt gekregen in wat de oorzaken zijn van die gevoelens van bijvoorbeeld boosheid, schaamte of stress, kun je samen mogelijke oplossingen gaan onderzoeken. Zonder direct te besluiten of je het probleem überhaupt wel wilt gaan aanpakken, kan een vertrouwenspersoon van buitenaf met jou de mogelijke oplossingen gaan verkennen. Vaak zijn er meerdere oplossingen toepasbaar en kan je aan de hand van de opties bepalen welke oplossing jou het meeste aanspreekt. Door de ervaringen van de ervaren klachtenfunctionaris worden er oplossingen benoemd waar jij zelf nog niet aan hebt gedacht. Samen ga je kijken naar de mogelijke voor- en nadelen van de verschillende oplossingsrichtingen, waarbij jij uiteindelijk zelf kiest welke oplossing het beste bij jou en/ of de situatie past.

4. Leren stilstaan bij emoties

Voor veel mensen is stilstaan bij hun eigen emoties niet iets wat ze snel doen of hebben meegekregen vanuit thuis. Dit maakt praten met anderen ook een stuk lastiger. Hierdoor kan je weleens in situaties komen waarbij het gedrag van anderen je dwars zit, maar jij je hierover niet durft uit te spreken. Al deze gevoelens ben jij gewend om op te kroppen en het er niet meer over te hebben, maar dat werkt natuurlijk tot een bepaald punt en die explosie moet je willen voorkomen. Hierbij helpt een externe vertrouwenspersoon, doordat zij getraind zijn om goed door te vragen naar de herkomst van bepaalde aangeleerde gedragspatronen waardoor jij jezelf beter leert begrijpen. Door stil te staan bij je emoties kan je beter voor jezelf opkomen, ervaar je meer rust en kan je conflicten in de toekomst voorkomen.

5. Begrijp wat je gelukkig maakt

Momenten waarop jij gelijk ervaart en er weinig tot geen problemen zijn is een goed moment om extern vertrouwenspersoon in te schakelen. Waarom een klachtenfunctionaris inschakelen wanneer jij je al goed voelt? Doordat je samen kunt kijken naar waar dit geluk vandaan komt en je kan zorgen dat je dit gevoel blijft vasthouden. Uiteraard is een professionele buitenstaander nog steeds van belang wanneer jij je niet gelukkig voelt. Zo zijn onze coaches getraind om erachter te komen waar jij nou écht je geluk uithaalt. Neem contact met ons op van de Vertrouwensdienst op en ontdek zelf wat jij kan doen om geluk te waarborgen en nare gevoelens in de toekomst te voorkomen!

Vragen? Of wil je meer weten?

Wil je meer weten over onze dienstverlening of heb je specifieke vragen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Stuur ons een bericht en één van onze adviseurs neemt spoedig contact met je op of bel ons direct tijdens kantooruren.

Inhoudsopgave
Artikel delen

Andere interessante artikelen

Omgaan met vervelende collega's
Hoe ga je om met vervelende collega’s? De 6 tips!
Wat moet je doen met vervelende collega’s omgaan? De 6 tips! Heb je last van vervelende collega’s? Word je gepest...
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat houdt een vaststellingsovereenkomst in? Een vaststellingsovereenkomst (of kortweg VSO) is een overeenkomst waarmee werkgever en werknemer besluiten de arbeidsovereenkomst...
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Wat is ongewenst gedrag op het werk? Wanneer er sprake is van ongewenste gedrag werkvloer spreken wij over situaties die...

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.