Beleid en gedragsregels
Voorkom problemen en hoge kosten met sociaal beleid op maat
- Onafhankelijke vertrouwenspersonen
- Training en advies op maat
- Breed inzetbaar in verschillende sectoren
Jouw beleid op maat gemaakt
- Volledig op maat gemaakt
- 100% tevredenheidsgarantie
- Voldoet aan de huidige (ARBO)wet- en regelgeving
- Eénmalige aanschafkosten
- 2 jaar gratis ondersteuning en advies
- Gratis instructie
Heldere beleidsafspraken zijn voor iedere organisatie van groot belang!
Onze beleidsdocumenten zijn conform de huidige wet- en regelgeving. Wij maken deze beleidsdocumenten speciaal op maat voor jouw organisatie. Hiermee voldoet jouw organisatie volledig aan de wettelijke verplichting voor een veilige werkomgeving en het voorkomt problemen en hoge kosten.
Voorkom ook ongewenst gedrag binnen jouw organisatie.
Met heldere gedragsregels, klachten- en meldregelingen voorkom je hoge kosten als gevolg van conflicten, ziekteverzuim, ongewenst vertrek van personeel en reputatieschade. Wij zorgen voor een fijne en veilige werkomgeving.
Heb je al bestaande regelingen maar twijfel je of ze nog wel voldoen aan de huidige tijd, wet- en regelgeving? Wij lichten graag je huidige beleid door en zorgen dat het weer aan alle huidige eisen en regels voldoet.
Onze werkwijze
Aan de hand van het online vragenformulier gaan wij de gewenste beleidsregeling geheel op maat maken voor jouw organisatie en naar jouw specifieke wensen.
Nadat je de vragen op onze website hebt ingevuld sturen wij je een verzoek om een akkoord te geven op de opdracht.
Wij gaan direct voor je aan de slag en nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.
Je kunt de gewenste inhoud doorgeven aan de hand van ons digitale formulier of we kunnen telefonisch een afspraak maken om dit door te nemen.
Je ontvangt de definitieve regeling als PDF-bestand op het door jou opgegeven e-mailadres.
Mocht je nog iets willen wijzigen of vragen hebben? Geen probleem! Je kunt 2 jaar lang kosteloos bij ons terecht voor vragen of wijzigingen!
Bestel hier jouw op maat gemaakt beleid
- ongewenst gedrag;
- kleding en persoonlijke verzorging;
- cyberbeveiliging en digitale apparaten;
- relaties tussen medewerkers;
- overige gedragsregels.
De Gedragscode Personeel beschrijft het gewenste en ongewenste gedrag voor alle medewerkers en andere betrokkenen bij de organisatie, zoals inhuurkrachten, vrijwilligers en stagiaires.
Met deze algemene gedragscode wordt gesteld welk gedrag van de medewerkers mag worden verwacht als onderdeel van de organisatie.
Een algemene gedragscode heeft niet alleen een preventieve werking maar maakt het ook mogelijk om medewerkers aan te spreken op, en eventueel passende maatregelen te nemen, ingeval van ongepast gedrag.
Een algemene gedragscode zorgt voor:
– behoud van het goede imago van de organisatie;
– goed werkgeverschap;
– het beschermen van de medewerkers;
– het bestrijden en voorkomen van ongewenst gedrag.
De algemene gedragscode beschrijft gewenst en ongewenst gedrag over de onderstaande onderwerpen, welke wij specifiek afstemmen op jouw wensen en eisen:
– pesten;
– discriminatie;
– intimidatie;
– seksuele intimidatie;
– agressie en geweld;
– belangenverstrengeling;
– vernieling, diefstal en verduistering;
– kledingvoorschrift;
– persoonlijke verzorging;
– gebruik van het internet;
– gebruik mobiele telefoons;
– gebruik zakelijke e-mail;
– gebruik sociale media;
– vriendschappen op het werk;
– romantische en/of seksuele relaties tussen medewerkers;
– voorkeursbehandeling voor familieleden;
– bezoekers en kinderen op de werkplek;
– werving of verspreiding;
– alcohol, roken en drugs;
– wapenbezit.
* Genoemde prijzen exclusief BTW
- Voorkomen verkwisting van middelen;
- Voorkomen van verduistering en diefstal;
- Voorkomen van lekken vertrouwelijke en bedrijfsgevoelige informatie;
- Voorkomen van milieu- en gezondheidsrisico's;
- Voorkomen van reputatieschade;
- Voorkomen van belangenverstrengeling.
Deze integriteitscode geeft het kader voor integer handelen van medewerkers en alle anderen die bij een organisatie zijn betrokken. De integriteitscode maakt transparant wat binnen de organisatie onder integriteit en integer handelen wordt verstaan. Hierdoor wordt helder wat medewerkers van elkaar en wat klanten en externe partijen van de organisatie kunnen verwachten.
Het begrip integriteit gaat over eerlijkheid, betrouwbaarheid, onbedorvenheid en onkreukbaarheid. Integriteit is een aspect van professionaliteit. Het gaat lang niet altijd over zaken die in de zin van wet- en regelgeving verboden zijn, maar juist ook over handelingen of gedrag die dat – in die zin – niet zijn maar wel kunnen leiden tot ongewenste situaties.
Doel van de integriteitscode is het scheppen en vastleggen van duidelijke en richtinggevende kaders voor integer handelen en het creëren van een integere cultuur binnen de organisatie.
De integriteitscode beschrijft wat gewenst en ongewenst is op het gebied van:
– belangenverstrengeling;
– geschenken en giften;
– reizen-, excursies en evenementen;
– nevenwerkzaamheden;
– gebruik van middelen en voorzieningen van de organisatie;
– bescherming vertrouwelijke en gevoelige informatie;
– online communicatie en sociale media;
– relaties-, vriendschappen en familiebanden tussen medewerkers.
Wij zorgen dat al deze onderwerpen zo worden beschreven dat deze volledig aansluit op de wensen en eisen van jouw organisatie.
* Genoemde prijzen exclusief BTW
- Om ongewenst gedrag te beëindigen;
- Heldere procedure bij ongewenst gedrag;
- Ter voorkoming van verdere conflicten;
- Verwijzing naar de vertrouwenspersoon;
- Mogelijkheid van een klachtencommissie.
Als de werkomgeving door het gedrag van anderen (bijvoorbeeld werknemers, collega’s, leidinggevenden) negatief wordt beïnvloed, is het belangrijk om dit met hen te bespreken. Als dat niet helpt of als er drempels zijn om de ander direct aan te spreken, zijn er met deze klachtenregeling verschillende mogelijkheden om dit binnen de organisatie aan te kaarten, bijvoorbeeld bij een vertrouwenspersoon of door een formele klacht in te dienen.
De klachtenregeling laat zien dat je klachten op het gebied van ongewenst gedrag serieus neemt, deze niet worden genegeerd en dat je als werkgever de verplichtingen vanuit de Arbowet nakomt met de zorg voor een veilige werkomgeving.
Deze klachtenregeling heeft als doel een medewerker middelen te verschaffen een voor hem/haar ongewenste situatie ten aanzien van ongewenst gedrag te beëindigen.
De Klachtenregeling Personeel:
– voorkomt ongewenst gedrag;
– voorkomt verdere conflictvorming;
– voorkomt verzuim;
– voorkomt ongewenst vertrek van personeel;
– draagt bij aan het positieve imago van de organisatie;
– sluit aan bij de verplichting vanuit de Arbowet om te zorgen voor een veilige werkomgeving;
– voorkomt reputatieschade.
Deze klachtenregeling maken wij op maat naar de wensen en mogelijkheden binnen jouw organisatie.
* Genoemde prijzen exclusief BTW
- Om integriteitskwesties naar behoren te beëindigen;
- Heldere meldprocedure ingeval van integriteitskwesties;
- Bevordering van integriteit;
- Voorkomen van schade.
In de hiernaast genoemde Integriteitscode Personeel wordt beschreven wat de organisatie verstaat onder integer handelen van medewerkers. Deze Meldregeling Integriteit heeft als doel dat, als er onverhoopt toch sprake is van (mogelijke) misstanden binnen de organisatie, er op een juiste manier wordt gehandeld naar zowel de melder als de betrokkenen.
De Meldregeling Integriteit sluit aan op de Wet bescherming klokkenluiders (Wbk), in werking getreden per 18 februari 2023. Een dergelijke meldregeling is verplicht voor werkgevers met vijftig of meer werknemers. Maar ook voor werkgevers met minder dan vijftig werknemers in een aantal specifieke sectoren, zoals de financiële sector, cultuursector, gezondheidszorg, onderwijs en beursgenoteerde bedrijven, is het hebben van een meldregeling verplicht gesteld.
Voor kleinere organisaties is het hebben van een meldregeling nog niet verplicht maar draagt het wel bij om de integriteit binnen het bedrijf te bevorderen, schade te voorkomen en de organisatie goed voor te bereiden op eventuele misstanden.
De meldregeling zorgt dat misstanden zoals oneerlijke concurrentie, milieu- en gezondheidsrisico’s, verkwisting van middelen, diefstal en reputatieschade worden tegengaan en er voldoende veiligheid is om elkaar aan te spreken op niet-integer handelen.
Wij maken de meldregeling integriteit voor jouw op maat en zorgen dat deze aansluit op de wensen en eisen hoe jouw organisatie wenst om te gaan met integriteitsmeldingen.
* Genoemde prijzen exclusief BTW
- Regels m.b.t. alcohol-, drugs- en medicijngebruik in relatie tot werk;
- Voorkomen van ongevallen;
- Veilige en prettige werkomgeving;
- Bewustwording van de risico's.
De regeling Alcohol-, Drugs- en Medicijngebruik heeft als doel om problemen op dit gebied te voorkomen en ervoor te zorgen dat iedereen veilig en gezond kan werken.
Dit beleid biedt naast regels en afspraken tevens een handreiking voor preventie en bewustwording van de risico’s van alcohol-, drugs en medicijngebruik, worden er mogelijkheden gegeven voor begeleiding en zorg, en wordt vastgelegd hoe deze regels en afspraken worden gehandhaafd en wat eventuele sancties zijn bij overtreding.
De inhoud van de gedragscode alcohol-, drugs- en medicijngebruik maken wij in overleg met jou passend voor de organisatie.
Het alcohol-, drugs en medicijnbeleid sluit aan op de regels van de Arbowet waarin staat dat het de plicht van de werkgever is om te zorgen voor een gezonde en veilige werkomgeving. Maar daarnaast wordt met deze regeling ook duidelijk dat schending van deze gedragsregels niet licht wordt opgevat en ernstige gevolgen kan hebben voor degene die zich niet aan de regels houdt.
* Genoemde prijzen exclusief BTW
- Gedragscode personeel;
- Klachtenregeling personeel;
- Gedragscode Alcohol-, Drugs- en Medicijngebruik;
- Integriteitscode personeel;
- Meldregeling integriteit.
Met dit Alles-in-1 pakket krijg je een totaalpakket van de regelingen:
– Gedragscode Personeel;
– Klachtenregeling Personeel;
– Gedragscode Alcohol-, Drugs- en Medicijngebruik;
– Integriteitscode;
– Meldregeling Integriteit.
Alle regelingen worden integraal op elkaar afgestemd en aangesloten op jouw organisatie. Dit geeft een complete aanpak in de zorg voor een gezonde en veilige werkomgeving.
Met het totaalpakket van gedragsregels en meldregelingen voldoe je als werkgever aan de plicht van de Arbowet voor een gezonde en veilige werkomgeving en voorkom je problemen en hoge kosten als gevolg van:
– ongewenst gedrag;
– conflicten;
– verzuim;
– ongewenst vertrek van personeel;
– reputatieschade;
– schadeclaims op het gebied van gezondheid en ongevallen.
* Genoemde prijzen exclusief BTW
Zij gingen je reeds voor:
Heb je hulp nodig?
Bekijk onze veelgestelde vragen
Onze beleidsdocumenten en regelingen bestaan uit vaste onderwerpen die door ons op maat voor jouw organisatie worden geschreven.
Aan de hand van onze vragenlijst maken wij de gewenste beleidsdocumenten en regelingen geheel op maat voor jouw organisatie en jouw specifieke branche.
Nadat we al je wensen hebben verwerkt stemmen wij de inhoud nog eens met je af. Je kunt dan natuurlijk nog wijzigingen aan ons doorgeven en dan zullen wij die kostenloos verwerken. Net zo lang tot jij tevreden bent over de inhoud.
Als wij de inhoud van het gewenste beleidsdocument of regeling met je hebben afgestemd en je tevreden bent sturen wij je het definitieve document als PDF-bestand.
Het document bestaat heeft de titel, de naam van jouw organisatie en de datum op voorkant.
Er is een digitale inhoudsopgave met verwijzing naar de artikelen en paginanummering.
Er is een korte inleiding waarin de inhoud en het doel van de regeling wordt toegelicht.
Het document kan op normaal A4 papier worden geprint, op websites worden geplaatst of als bijlage per e-mail worden verzonden.
Nadat je het definitieve document hebt ontvangen en je toch nog een wijziging wilt doorvoeren is dat geen probleem.
Je kunt bij ons tot 2 jaar na aanschaf van het beleidsdocument kostenloos terecht voor kleine wijzigingen.
Ja, graag zelfs! Wij kunnen je helpen met informatieverstrekking naar de personeelsleden, ondernemingsraad, personeelsvertegenwoording etc. Dit kunnen wij doen door toelichtingen te schrijven, een presentatie te geven of gewoon bereikbaar te zijn voor vragen vanuit de organisatie.
Ja, dat is voor ons geen probleem! Als je eerst besluit één regeling aan te schaffen maar later bedenkt dat je alle regelingen wilt gaan gebruiken kun je contact met ons opnemen en dan verrekenen wij de reeds gemaakt kosten in de prijs.
Onze beleidsdocumenten zijn standaard in de Nederlandse taal maar wij kunnen deze tegen een meerprijs wel voor je laten vertalen in het Engels.