Waarom is een hoge betrokkenheid van thuiswerkers belangrijk?
Een hoge medewerkersbetrokkenheid is essentieel voor organisaties, omdat dit zorgt voor loyale en gemotiveerde medewerkers. Onderzoek wijst uit dat organisaties met betrokken medewerkers productiever zijn en hogere klantbeoordelingen krijgen. Daarnaast is er bij deze organisaties minder ongewenst vertrek van medewerkers en een veel lager verzuim. Betrokken medewerkers ervaren ook nog eens minder stress en zijn creatiever. Alle reden dus voor organisaties om te zorgen dat medewerkers betrokken blijven bij de organisatie en hun werk! Maar hoe hou je je medewerkers betrokken als zij (een deel van de week) thuiswerken? Hier zijn 7 tips om de betrokkenheid van thuiswerkers te vergroten.
1. Minder mailen en meer (video) bellen
Een belangrijk onderdeel van betrokkenheid stimuleren voor thuiswerkers is het leggen van persoonlijker contact. Als eerste ingeving zijn wij geneigd om elkaar te mailen wanneer er iets te melden is, maar als werknemer vanuit huis gebeurt dit vooral vaak gezien er tijdens de werktijd informele activiteiten worden uitgevoerd. Denk aan een ouder die de kinderen van school haalt, snel even reageert op een mailtje en tussendoor even weg. Zonder persoonlijk contact blijft deze manier van communiceren formeel en is er geen ruimte voor inhoudelijk belangrijkere zaken die moeten worden aangekaart. Daarnaast is er ook geen ruimte om als collega te kijken hoe het met elkaar is of zelfs om de laatste nieuwtjes te delen. Om dit te bevorderen kun je met elkaar afspraken maken over de wijze van communiceren binnen de organisatie en de bereikbaarheid van thuiswerkers.
2. Duidelijke afspraken over dagritme
Dat het thuiswerken ook mogelijkheden biedt om je dagen iets anders in te delen is voor niemand nieuws. Het tussendoor uitlaten van de hond, even een vers brood bij de bakker halen of de was buiten laten drogen zal voor de meeste werkgevers geen probleem zijn. Wel wordt het natuurlijk een ander verhaal als je ’s avonds laat nog e-mails verstuurt en overdag nauwelijks bereikbaar bent. Belangrijk is daarom om het dagritme met de thuiswerkende collega’s open en eerlijk te bespreken, zo bevorder je betrokkenheid van werknemers die werken vanuit huis. Bespreek het dagritme van je thuiswerkende medewerkers open en eerlijk. Geef hierbij aan wat voor jou als werkgever belangrijk is. De beste oplossingen komen tot stand wanneer je rekening houdt met elkaars belangen.
3. Plan informele overlegmomenten in
Veel organisaties hebben inmiddels een vaste structuur van online meetings en -overleggen voor medewerkers vanuit huis en/of op het werk, waarbij we redelijk goed in staat zijn om de benodigde zakelijke agendapunten met elkaar af te werken. Met het online vergaderen zijn echter wel de informele momenten verdwenen die vroeger vanzelfsprekend waren bij de inloop, in de pauze of na afloop van de vergadering. Daar was het mogelijk om je collega even informeel te bevragen over een bepaald inhoudelijk onderwerp, maar ook om belangstellend te vragen hoe het met hem of haar gaat. Met het thuiswerken en online vergaderen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze momenten niet verdwijnen, omdat ze de betrokkenheid van medewerkers sterk vergroten. Organisaties doen er daarom goed aan om structureel ‘online koffiemomenten’ te plannen waarbij er ruimte is voor collega’s om persoonlijke en informele onderwerpen te bespreken waarmee je de participatie van de thuiswerkers enorm vergroot!
4. Structureel overleg met leidinggevende
Door thuiswerken wordt de afstand tot het werk niet alleen fysiek maar ook mentaal vergroot. De blijdschap, irritaties en zorgen van een thuiswerkende collega kunnen minder makkelijk worden gedeeld en daardoor ook minder snel opgemerkt door de collega’s of leidinggevende. Vooral voor de leidinggevende is het belangrijk om de zorg en belangstelling voor thuiswerkende collega’s niet uit het oog te verliezen. Door afspraken te maken voor periodiek informeel overleg tussen de leidinggevende en de medewerker voorkom je dat medewerkers zich niet gehoord en gezien voelen en daarmee de betrokkenheid bij de organisatie van de thuiswerker afneemt.
5. Post online positieve feedback
Positieve feedback is belangrijk om medewerkers gewaardeerd te laten voelen en ze te blijven motiveren voor hun werk. Het delen van positieve feedback binnen de organisatie is belangrijk om de betrokkenheid van alle medewerkers te vergroten, zo ook de thuiswerker. Belangrijke gebeurtenissen, bijzondere prestaties of behaalde successen moeten daarom breed worden gedeeld binnen de organisatie. Een voorbeeld van zo’n prestatie is de inzet van collega’s na de afronding van een project of een gebeurtenis in de persoonlijke levenssfeer van iemand. Belangrijk is dat er structureel aandacht is voor positieve feedback naar medewerkers en dat de waardering wordt uitgesproken ten overstaan van de andere collega’s. Door ruimte te maken voor het delen van prestaties stimuleer je de betrokkenheid van thuiswerkers enorm gezien zij meeleven in de positieve feedback.
6. Uniek idee: Digitale ideeënbus
Betrokkenheid ontstaat als je een bijdrage kunt leveren aan de doelen, de koers en de resultaten van de organisatie. Betrokkenheid zorgt voor gemotiveerde en vindingrijke medewerkers, ook geldt dit voor thuiswerkende werknemers. Deze medewerkers komen ook regelmatig met ideeën om de samenwerking of de resultaten binnen de organisatie te verbeteren. Belangrijk is dat er ook voor thuiswerkende collega’s voldoende ruimte is om hun ideeën ter verbetering van de organisatie te kunnen aandragen. Een digitale ideeënbus die periodiek wordt geleegd en waarvan de inhoud serieus wordt besproken kan enorm bijdragen aan het vergroten van de betrokkenheid van de thuiswerkende collega.
7. Plan regelmatig bedrijfs-/ teamactiviteiten
De band tussen collega’s onderling wordt door thuiswerken sterk verminderd. We zien elkaar veel minder en hebben daardoor ook veel minder informele momenten waarop we elkaar beter leren kennen. Naarmate er meer thuis wordt gewerkt doen organisaties er goed aan om meer aandacht te hebben voor het organiseren van momenten waarop de collega’s elkaar beter leren kennen. Geregeld een bedrijfs- of teamactiviteiten laten plaatsvinden die is gericht op ontspanning en plezier bevordert de samenwerking en versterkt het saamhorigheidsgevoel.
De Vertrouwensdienst:betrokkenheid thuiswerken stimuleren
Wil jij voor jouw organisatie meer inzicht in de betrokkenheid van je medewerkers? Bij De Vertrouwensdienst hebben wij ruime ervaring in het meten van de betrokkenheid van je medewerkers en helpen wij je graag verder om de betrokkenheid van je medewerkers te vergroten. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.