Logo
Gratis beleidsanalyse

7 tips om betrokkenheid van thuiswerkers te stimuleren

Een serieuze strijd binnen je organisatie: Thuiswerken versus Betrokkenheid. 7 Tips!
Inhoudsopgave

 

Waarom is een hoge betrokkenheid van thuiswerkers belangrijk?

Een hoge medewerkersbetrokkenheid is essentieel voor organisaties, omdat dit zorgt voor loyale en gemotiveerde medewerkers. Onderzoek wijst uit dat organisaties met betrokken medewerkers productiever zijn en hogere klantbeoordelingen krijgen. Daarnaast is er bij deze organisaties minder ongewenst vertrek van medewerkers en een veel lager verzuim. Betrokken medewerkers ervaren ook nog eens minder stress en zijn creatiever. Alle reden dus voor organisaties om te zorgen dat medewerkers betrokken blijven bij de organisatie en hun werk! Maar hoe hou je je medewerkers betrokken als zij (een deel van de week) thuiswerken? Hier zijn 7 tips om de betrokkenheid van thuiswerkers te vergroten.

1. Minder mailen en meer (video) bellen

Een belangrijk onderdeel van betrokkenheid stimuleren voor thuiswerkers is het leggen van persoonlijker contact. Als eerste ingeving zijn wij geneigd om elkaar te mailen wanneer er iets te melden is, maar als werknemer vanuit huis gebeurt dit vooral vaak gezien er tijdens de werktijd informele activiteiten worden uitgevoerd. Denk aan een ouder die de kinderen van school haalt, snel even reageert op een mailtje en tussendoor even weg. Zonder persoonlijk contact blijft deze manier van communiceren formeel en is er geen ruimte voor inhoudelijk belangrijkere zaken die moeten worden aangekaart. Daarnaast is er ook geen ruimte om als collega te kijken hoe het met elkaar is of zelfs om de laatste nieuwtjes te delen. Om dit te bevorderen kun je met elkaar afspraken maken over de wijze van communiceren binnen de organisatie en de bereikbaarheid van thuiswerkers.

2. Duidelijke afspraken over dagritme

Dat het thuiswerken ook mogelijkheden biedt om je dagen iets anders in te delen is voor niemand nieuws. Het tussendoor uitlaten van de hond, even een vers brood bij de bakker halen of de was buiten laten drogen zal voor de meeste werkgevers geen probleem zijn. Wel wordt het natuurlijk een ander verhaal als je ’s avonds laat nog e-mails verstuurt en overdag nauwelijks bereikbaar bent. Belangrijk is daarom om het dagritme met de thuiswerkende collega’s open en eerlijk te bespreken, zo bevorder je betrokkenheid van werknemers die werken vanuit huis. Bespreek het dagritme van je thuiswerkende medewerkers open en eerlijk. Geef hierbij aan wat voor jou als werkgever belangrijk is. De beste oplossingen komen tot stand wanneer je rekening houdt met elkaars belangen.

3. Plan informele overlegmomenten in

Veel organisaties hebben inmiddels een vaste structuur van online meetings en -overleggen voor medewerkers vanuit huis en/of op het werk, waarbij we redelijk goed in staat zijn om de benodigde zakelijke agendapunten met elkaar af te werken. Met het online vergaderen zijn echter wel de informele momenten verdwenen die vroeger vanzelfsprekend waren bij de inloop, in de pauze of na afloop van de vergadering. Daar was het mogelijk om je collega even informeel te bevragen over een bepaald inhoudelijk onderwerp, maar ook om belangstellend te vragen hoe het met hem of haar gaat. Met het thuiswerken en online vergaderen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze momenten niet verdwijnen, omdat ze de betrokkenheid van medewerkers sterk vergroten. Organisaties doen er daarom goed aan om structureel ‘online koffiemomenten’ te plannen waarbij er ruimte is voor collega’s om persoonlijke en informele onderwerpen te bespreken waarmee je de participatie van de thuiswerkers enorm vergroot!

4. Structureel overleg met leidinggevende

Door thuiswerken wordt de afstand tot het werk niet alleen fysiek maar ook mentaal vergroot. De blijdschap, irritaties en zorgen van een thuiswerkende collega kunnen minder makkelijk worden gedeeld en daardoor ook minder snel opgemerkt door de collega’s of leidinggevende. Vooral voor de leidinggevende is het belangrijk om de zorg en belangstelling voor thuiswerkende collega’s niet uit het oog te verliezen. Door afspraken te maken voor periodiek informeel overleg tussen de leidinggevende en de medewerker voorkom je dat medewerkers zich niet gehoord en gezien voelen en daarmee de betrokkenheid bij de organisatie van de thuiswerker afneemt.

5. Post online positieve feedback

Positieve feedback is belangrijk om medewerkers gewaardeerd te laten voelen en ze te blijven motiveren voor hun werk. Het delen van positieve feedback binnen de organisatie is belangrijk om de betrokkenheid van alle medewerkers te vergroten, zo ook de thuiswerker. Belangrijke gebeurtenissen, bijzondere prestaties of behaalde successen moeten daarom breed worden gedeeld binnen de organisatie. Een voorbeeld van zo’n prestatie is de inzet van collega’s na de afronding van een project of een gebeurtenis in de persoonlijke levenssfeer van iemand. Belangrijk is dat er structureel aandacht is voor positieve feedback naar medewerkers en dat de waardering wordt uitgesproken ten overstaan van de andere collega’s. Door ruimte te maken voor het delen van prestaties stimuleer je de betrokkenheid van thuiswerkers enorm gezien zij meeleven in de positieve feedback.

6. Uniek idee: Digitale ideeënbus

Betrokkenheid ontstaat als je een bijdrage kunt leveren aan de doelen, de koers en de resultaten van de organisatie. Betrokkenheid zorgt voor gemotiveerde en vindingrijke medewerkers, ook geldt dit voor thuiswerkende werknemers. Deze medewerkers komen ook regelmatig met ideeën om de samenwerking of de resultaten binnen de organisatie te verbeteren. Belangrijk is dat er ook voor thuiswerkende collega’s voldoende ruimte is om hun ideeën ter verbetering van de organisatie te kunnen aandragen. Een digitale ideeënbus die periodiek wordt geleegd en waarvan de inhoud serieus wordt besproken kan enorm bijdragen aan het vergroten van de betrokkenheid van de thuiswerkende collega.

7. Plan regelmatig bedrijfs-/ teamactiviteiten

De band tussen collega’s onderling wordt door thuiswerken sterk verminderd. We zien elkaar veel minder en hebben daardoor ook veel minder informele momenten waarop we elkaar beter leren kennen. Naarmate er meer thuis wordt gewerkt doen organisaties er goed aan om meer aandacht te hebben voor het organiseren van momenten waarop de collega’s elkaar beter leren kennen. Geregeld een bedrijfs- of teamactiviteiten laten plaatsvinden die is gericht op ontspanning en plezier bevordert de samenwerking en versterkt het saamhorigheidsgevoel.

De Vertrouwensdienst:betrokkenheid thuiswerken stimuleren

Wil jij voor jouw organisatie meer inzicht in de betrokkenheid van je medewerkers? Bij De Vertrouwensdienst hebben wij ruime ervaring in het meten van de betrokkenheid van je medewerkers en helpen wij je graag verder om de betrokkenheid van je medewerkers te vergroten. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Vragen? Of wil je meer weten?

Wil je meer weten over onze dienstverlening of heb je specifieke vragen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Stuur ons een bericht en één van onze adviseurs neemt spoedig contact met je op of bel ons direct tijdens kantooruren.

1. Minder e-mail en meer (video)bellen

Medewerkers die thuiswerken zijn geneigd om hun dagritme zo in te richten dat werk en privé activiteiten door elkaar lopen en er minder sprake is van strikte werktijden. Het gevolg is ook vaak dat communicatie tussen collega’s onderling veel meer via e-mail verloopt. Even een mailtje naar die collega uitsturen om vervolgens snel de kinderen uit school te halen en daarna weer achter de laptop te kruipen. Het gevolg is veel meer contact via e-mail en veel minder persoonlijk contact. Dit zorgt niet alleen dat de communicatie moeizamer verloopt maar hierdoor zijn ook de informele momenten tussen de collega’s grotendeels verdwenen. Door meer met elkaar te (video)bellen ontstaat er niet alleen ruimte om nog wat inhoudelijk belangrijke zaken aan te stippen maar is er ook ruimte om nog even aan die collega te vragen hoe het met hem of haar gaat of misschien zelfs om de laatste nieuwtjes te delen. Om dit te bevorderen kun je met elkaar afspraken maken over de wijze van communiceren binnen de organisatie en de bereikbaarheid van thuiswerkers.

2. Dagritme bespreken

Dat het thuiswerken ook mogelijkheden biedt om je dagen iets anders in te delen wisten we al. Dat je tussendoor de hond uitlaat, even een vers brood bij bakker haalt of de was buiten te drogen hangt zal voor de meeste werkgevers geen probleem zijn. Maar het wordt natuurlijk wel anders als je ’s avonds laat nog allemaal e-mails gaat versturen en overdag nauwelijks bereikbaar bent. Belangrijk is daarom om het dagritme met de thuiswerkende collega’s open en eerlijk te bespreken. Bespreek het dagritme van je thuiswerkende medewerkers open eerlijk en geef aan wat voor jou als werkgever belangrijk is. De beste oplossingen komen tot stand wanneer je rekening houdt met elkaars belangen.

3. Informele overlegmomenten plannen

Veel organisaties hebben inmiddels een vaste structuur van online meetings en -overleg voor medewerkers vanuit huis en/of op het werk waarbij we redelijk goed in staat zijn om de benodigde zakelijke agendapunten met elkaar af te werken. Met het online vergaderen zijn echter wel de informele momenten verdwenen die vroeger vanzelfsprekend waren bij de inloop, in de pauze of na afloop van de vergadering. Daar was het mogelijk om je collega even informeel te bevragen over een bepaald inhoudelijk onderwerp, maar ook om belangstellend te vragen hoe het met hem of haar gaat. Met het thuiswerken en online vergaderen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze momenten niet verdwijnen omdat ze de betrokkenheid van medewerkers sterk vergroten. Organisaties doen er daarom goed aan om structureel ‘online koffiemomenten’ te plannen waarbij er ruimte is voor collega’s om persoonlijke en informele onderwerpen te bespreken.

4. Structureel overleg met de leidinggevende

Door thuiswerken wordt de afstand tot het werk niet alleen fysiek maar ook mentaal vergroot. De blijdschap, irritaties en zorgen van een thuiswerkende collega kunnen minder makkelijk worden gedeeld en worden ook minder snel opgemerkt door de collega’s of leidinggevende. Vooral voor de rol van de leidinggevende is het belangrijk om de zorg en belangstelling voor thuiswerkende collega’s niet uit het oog te verliezen. Door afspraken te maken voor periodiek informeel overleg tussen de leidinggevende en de medewerker voorkom je dat medewerkers zich niet gehoord en gezien voelen en daarmee de betrokkenheid bij de organisatie afneemt.

5. Online positieve feedback

Positieve feedback is belangrijk om medewerkers gewaardeerd te laten voelen en ze te blijven motiveren voor hun werk. Het delen van positieve feedback binnen de organisatie is belangrijk om de betrokkenheid van alle medewerkers te vergroten. Belangrijke gebeurtenissen, bijzondere prestaties of behaalde successen moeten daarom breed worden gedeeld binnen de organisatie. Dit kan de bepaalde inzet van collega’s zijn geweest na de afronding van een project of een gebeurtenis in de persoonlijke levenssfeer van iemand. Belangrijk is dat er structureel aandacht is voor positieve feedback naar medewerkers en dat de waardering wordt uitgesproken ten overstaan van de andere collega’s. Dit kan bijvoorbeeld prima door hier structureel aandacht aan te besteden na afloop van een inhoudelijk online teamoverleg.

6. De digitale ideeënbus

Betrokkenheid ontstaat als je een bijdrage kunt leveren aan de doelen, de koers en de resultaten van de organisatie. Betrokkenheid zorgt voor gemotiveerde en vindingrijke medewerkers. Medewerkers die begaan zijn met de organisatie en samen het beste willen bereiken. Deze medewerkers komen ook regelmatig met ideeën om de samenwerking of de resultaten binnen de organisatie te verbeteren. Belangrijk is dat er ook voor thuiswerkende collega’s voldoende ruimte is om hun ideeën ter verbetering van de organisatie te kunnen aandragen. Een digitale ideeënbus die periodiek wordt geleegd en waarvan de inhoud serieus wordt besproken kan enorm bijdragen aan het vergroten van de betrokkenheid van de thuiswerkende collega.

7. Bedrijfs-/teamactiviteiten

De band tussen collega’s onderling wordt door thuiswerken sterk verminderd. We zien elkaar veel minder en hebben daardoor ook veel minder informele momenten waarop we elkaar beter leren kennen. Naarmate er meer thuis wordt gewerkt doen organisaties er goed om meer aandacht te hebben voor het organiseren van momenten waarop de collega’s elkaar beter leren kennen. Geregeld een bedrijfs- of teamactiviteiten laten plaatsvinden die is gericht op ontspanning en plezier bevordert de samenwerking en versterkt het saamhorigheidsgevoel.

Wil jij voor jouw organisatie meer inzicht in de betrokkenheid van je medewerkers? Bij De Vertrouwensdienst hebben wij ruime ervaring in het meten van de betrokkenheid van je medewerkers en helpen wij je graag verder om de betrokkenheid van je medewerkers te vergroten. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

Inhoudsopgave
Artikel delen

Andere interessante artikelen

Omgaan met vervelende collega's
Hoe ga je om met vervelende collega’s? De 6 tips!
Wat moet je doen met vervelende collega’s omgaan? De 6 tips! Heb je last van vervelende collega’s? Word je gepest...
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat houdt een vaststellingsovereenkomst in? Een vaststellingsovereenkomst (of kortweg VSO) is een overeenkomst waarmee werkgever en werknemer besluiten de arbeidsovereenkomst...
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Wat is ongewenst gedrag op het werk? Wanneer er sprake is van ongewenste gedrag werkvloer spreken wij over situaties die...

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.