Mag een werkgever zich bemoeien met online geplaatste inhoud?
Het plaatsen van berichten op social media kan iets zijn waarmee je te maken kunt krijgen op je werk, want het kan zomaar zijn dat je werkgever zich hiermee bemoeit, maar mag dit wel? In sommige gevallen is het inderdaad zo dat de werkgever zich mag bemoeien met wat een medewerker online heeft geplaatst. Het kan zelfs zo ver gaan dat een werkgever van een medewerker mag eisen om een bepaald bericht te verwijderen. Het uitgangspunt in de wet is dat de medewerker recht heeft op een privéleven naast het werk, maar er zijn wel grenzen.
De grens voor het plaatsen op social media ligt hier: Als berichten die de medewerker online plaatst negatieve gevolgen hebben voor de werkgever en zijn werk, dan wordt die grens overschreden en mag de werkgever de betreffende medewerker opdracht geven om de berichten te verwijderen en te stoppen met het plaatsen van soortgelijke berichten.
Als werkgever social media controleren: mag dit op werk?
Om direct met de deur in huis te vallen: Nee, een werkgever mag niet jouw social media controleren elke keer dat jij niet op werk bent of om te kijken wat werknemers in hun weekend hebben gedaan. Hoe een werknemer zich gedraagt en vermaakt in zijn vrije tijd is aan hen en als werknemer hier bewust mee bezig zijn is een no-go.
Dè oplossing om social media en werk te combineren
Om te voorkomen dat social media en je werk een probleem gaan worden is er een manier om dit te voorkomen. Dit ligt misschien voor de hand liggend, maar zorg dat het bespreekbaar wordt gemaakt. De enige manier om conflicten omtrent social media en werk te voorkomen is door erover te praten. Stel duidelijke richtlijnen waarbij er duidelijk wordt gemaakt dat als werkgever je niets mag controleren, maar wel verwacht dat er met respect wordt omgegaan richting het bedrijfsimago. Een gedragscode zorgt hierbij voor een duidelijke richting waar de grens ligt tussen wenselijk en ongewenst gedrag van medewerkers tijdens en buiten werktijd. Tegelijkertijd moet een gedragscode niet worden gezien als dwingende wetgeving voor medewerkers waarin alle soorten ongewenst gedrag zijn beschrijven. Wel kan hierin worden beschreven wat van medewerkers mag worden verwacht in hun gedrag op social media in relatie tot hun werk.
De vertrouwensdienst als hulplijn tussen werk en social media
Komen jij en je werkgever er niet meer uit en blijkt social media en je werk echt een probleem te zijn? Wij van de Vertrouwensdienst helpen je graag en zorgen dat er duidelijke afspraken komen tussen de werkgever en werknemer. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden die passen bij jouw organisatie!