Verplichte vertrouwenspersoon: Nieuwe wetgeving 2024
In Nederland krijgen meer dan een miljoen mensen jaarlijks te maken met een vorm van ongewenst gedrag op het werk, pesten, seksuele intimidatie, agressie, geweld of discriminatie. De regering wil dit graag verbeteren en heeft daarom in 2023 een wetsvoorstel aangenomen om iedere organisatie met 10 of meer werknemers te verplichten een vertrouwenspersoon aan te stellen. De regering ziet graag dat iedere werknemer toegang heeft tot een vertrouwenspersoon. Het wetsvoorstel geldt echter alleen voor bedrijven met 10 of meer werknemers, om zo de regeldruk voor heel kleine ondernemingen niet te vergroten. Het wetsvoorstel is in mei 2023 door een meerderheid aangenomen in de Tweede Kamer en het is door de Eerste Kamer dan ook besloten dat vanaf 1 januari 2024 dit wetsvoorstel zal ingaan. Dit betekent dat elk bedrijf met minstens 10 werknemers verplicht een vertrouwenspersoon hoort te hebben.
Gevolgen nieuwe wetgeving met verplichte vertrouwenspersoon
Organisaties met meer dan 10 werknemers zijn vanaf 1 januari 2024 verplicht om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Dit kan door een werknemer binnen de organisatie op te leiden tot interne vertrouwenspersoon of een externe vertrouwenspersoon inhuren.Na invoering van de nieuwe wetgeving krijgen bedrijven 16 maanden de tijd om ervoor te zorgen dat zij beschikken over een vertrouwenspersoon. De controle op de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon wordt -samen met de andere verplichtingen voor een gezonde en veilige werkomgeving- uitgevoerd door de Arbeidsinspectie.
Als je meer wilt weten over de verschillen tussen een interne en externe vertrouwenspersoon, klik dan hier om ons duidelijke blog hierover te lezen.
Welke veiligheidsmaatregelen zijn als bedrijf verplicht?
Naast het hebben van een verplichte vertrouwenspersoon, moet je als werkgever ook rekening houden met andere belangrijke regels. Zo heb je als werkgever te maken met de Arbowet om te zorgen voor een veilige werkomgeving voor je werknemers. Die verplichting houdt ook in dat je als werkgever maatregelen neemt om de psychosociale arbeidsbelasting (PSA) te verlagen voor je werknemers. Verschillende vormen van PSA zijn werkdruk, ongewenst gedrag en ingrijpende gebeurtenissen.
Een vertrouwenspersoon aanstellen is een maatregel die sterk kan bijdragen in het verlagen van de psychosociale arbeidsbelasting. Werknemers kunnen op deze manier op een laagdrempelige manier in gesprek over de problemen die zij op het werk ervaren.
De Vertrouwensdienst als verplichte vertrouwenspersoon!
Ben jij als organisatie nog op zoek naar een externe vertrouwenspersoon die ervaring heeft met verschillende vakgebieden? Dan zijn wij van De Vertrouwensdienst precies wat jij zoekt! Plan een afspraak in om samen met onze externe vertrouwenspersoon te gaan zitten en tijdens dit gesprek leggen wij je alles uit wat je moet weten over onze taken. Vul het formulier op deze pagina in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!