Logo
Gratis beleidsanalyse

Klachtencommissie

Onafhankelijke klachtonderzoek ongewenst gedrag of integriteitskwesties

  • Onafhankelijke vertrouwenspersonen
  • Training en advies op maat
  • Breed inzetbaar in verschillende sectoren

Onafhankelijke Klachtenbehandeling

  • Zorgvuldige procedure
  • Gedegen onderzoek
  • Professionele commissieleden
  • Onafhankelijk oordeel
  • Uitgebreid onderzoeksrapport

Als werkgever is het verplicht op grond van de Arbeidsomstandighedenwet om een veilige en gezonde werkomgeving te creëren voor jouw werknemers. Dit wil zeggen dat jij een beleid voert, gericht op het voorkomen van psychosociale arbeidsbelasting, ofwel ongewenste omgangsvormen. Onze klachtencommissie en onafhankelijke klachtafhandeling zijn hier een essentieel onderdeel van.

Klachten over ongewenst gedrag of integriteitskwesties kunnen bij onze externe commissie van bezwaar worden ingediend. Wij van de Vertrouwensdienst geven een oordeel over de gegrondheid van de klacht en adviseren vrijblijvend over het verdere vervolg. Wij stellen desgewenst ook een klachtenregeling op voor jouw organisatie.

Onafhankelijke Klachtenbehandeling

Onze klachtbehandeling in 6 stappen

1. Melding

De klachtencommissie ontvangt van de klager een schriftelijke klacht per brief of e-mail met betrekking tot ongewenst gedrag of een integriteitskwestie.

2. Ontvangsbevestiging

De klager ontvangt een ontvangstbevestiging en informatie m.b.t. de verdere procedure. De beklaagde en de werkgever worden eveneens geïnformeerd.

3. Behandeling

De Vertrouwensdienst komt bijeen om te bepalen of de klacht ontvankelijk wordt verklaard, oftewel verder in behandeling wordt genomen.

4. Onderzoek

Wanneer de klacht ontvankelijk is verklaard volgt een evenwichtig en zorgvuldig onderzoek. Gebruikelijk hierbij is dat de betrokkenen en eventuele getuigen afzonderlijk worden gehoord.

5. Oordeel

Na zorgvuldige afweging van alle standpunten, feiten en omstandigheden zal de klachtencommissie oordelen of de klacht wel of niet voldoende aannemelijk is geworden en de klacht dus gegrond of ongegrond is.

6. Rapportage

De klachtencommissie stuurt een uitgebreide rapportage aan alle betrokkenen waarin de gevolgde procedure staat beschreven en de afweging van alle standpunten, feiten en omstandigheden die tot het betreffende oordeel hebben geleid.

Hoelang duurt de klachtenprocedure bij onze klachtencommissie?

De klachten periode kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen, vanwege het aanhoren en onderzoeken van beide partijen. Wel streven wij van de Vertrouwensdienst ernaar om de behandeling van de klacht binnen 4 weken te hebben afgerond. Als organisatie is er sprake van een drie weken tijdsperiode waarin jij verweer kunt schrijven. Hierbij wordt er met alle partijen rekening gehouden bij het plannen van een zitting. Echter, kan dit tot gevolg hebben dat een mondelinge behandeling pas later plaats zal vinden. Na de zitting probeert onze klachtencommissie na twee tot drie weken met een advies te komen. Jouw organisatie heeft hierna, afhankelijk van de klachtenregeling, in het algemeen vier weken om met een reactie op ons advies te komen.

Wat zijn de kosten bij gebruik van onze klachtencommissie?

De kosten voor de inzet van onze klachtencommissie tot 3 leden bedraagt € 195,- per uur, exclusief BTW. Is er een grotere samenstelling van de commissie nodig dan 3 leden? Dan wordt hiervoor een meerprijs berekend. 

 

Als wij een akkoord over de prijsopgave hebben ontvangen, wordt de opdracht aan de klachtencommissie verstrekt en gaan zij vervolgens voortvarend te werk. Allereerst zal de commissie van bezwaar bepalen of de klacht ontvankelijk kan worden verklaard en dus in behandeling wordt genomen. Als dat het geval is volgt er een gedegen onderzoek naar de klacht waarbij beide partijen ook in de gelegenheid worden gesteld van hoor en wederhoor.

01.

Individuele klachtafhandeling

Je werkgever hoeft geen lidmaatschap te hebben om een klacht door de klachtencommissie te laten behandelen. Onze klachtencommissie werkt op individuele basis tegen een vast uurtarief.

Je kunt onderstaand klachtenformulier gebruiken om beknopt je klacht bij ons te dienen en we nemen spoedig contact met jou en je werkgever op voor een vrijblijvende prijsopgave voor de klachtbehandeling.

02.

Abonnement klachtencommissie

Je kunt onze klachtencommissie ook aanwijzen als structurele partij waar je medewerkers terecht kunnen met klachten over ongewenst gedrag en integriteit.

Voor slechts € 49,- per jaar kun je onze klachtencommissie opnemen in je personele beleidsregelingen en ontvang je van ons informatiemateriaal. Daarnaast ontvang je jaarlijks van ons een rapportage over de klachtenafhandeling en ondersteunen wij je bij vragen.

03.

Opstellen klachtenregeling

Wil jij een klachtenregeling voor je medewerkers laten opstellen waarin staat aangeven waar zij met hun klachten terecht kunnen en hoe deze op een zo goed mogelijke manier worden afgehandeld?

Wij hebben ruime ervaring in het opstellen van nieuwe- of het actualiseren van bestaande klachtenregelingen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Niet eens met het advies van de klachtencommissie?

Het gebeurt sporadisch, maar het kan voorkomen dat de klager het niet eens is met het advies van de klachtencommissie. Uiteraard is het mogelijk om dit kenbaar bij ons te maken. De commissie van bezwaar gaat met zorgvuldig onderzoek te werk, waardoor het zeer zelden gebeurt dat een advies aangepast dient te worden vanwege (vorm-) fouten. Indien jouw organisatie is aangesloten bij een geschilleninstantie, kan een klager zijn klacht voorleggen om een bindend oordeel te krijgen met betrekking tot het verstrekken advies.

Klacht indienen?

Vul onderstaand formulier in en wij sturen spoedig een vrijblijvende prijsopgave voor onze klachtencommissie.

Vul het formulier in en wij nemen spoedig contact met u op

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.