Medewerkersbetrokkenheidsonderzoek
Versterk de medewerkersbetrokkenheid met ons medewerkersbetrokkenheidsonderzoek!
- Onafhankelijke vertrouwenspersonen
- Training en advies op maat
- Breed inzetbaar in verschillende sectoren
Medewerkersbetrokken- heidsonderzoek bij de Vertrouwensdienst
Het medewerkersbetrokkenheidsonderzoek is een belangrijke factor bij het doen groeien van medewerkersbetrokkenheid binnen jouw bedrijf. Een medewerkersbetrokkenheidsonderzoek biedt waardevolle inzichten in de tevredenheid, motivatie en loyaliteit van je team. Door deze onderzoeken regelmatig uit te voeren, kun je problemen tijdig tackelen en actie ondernemen om de werkomgeving en bedrijfsresultaten te verbeteren. Zo houd je een prettige en gezonde sfeer op de werkvloer. Bovendien zorg je ervoor dat jouw bedrijf nóg harder kan groeien door de vergrote betrokkenheid van je werknemers. Zie hieronder wat ons medewerkersbetrokkenheidsonderzoek gaat betekenen voor jouw bedrijf en werknemers:
✓ Hoge betrokkenheid van medewerkers creëren
✓ Verlagen van verzuimcijfers
✓ Minder personeelsverloop vergeleken bedrijven die geen gebruik maken van ons medewerkersbetrokkenheidsonderzoek
Bij De Vertrouwensdienst zijn we gespecialiseerd in het uitvoeren van grondige en effectieve medewerkersbetrokkenheidsonderzoeken om deze vervolgens samen met jou te verbeteren! Neem dus direct contact met ons op!
Waarom een medewerkersbetrokkenheidsonderzoek starten?
Betrokken medewerkers zijn gemotiveerder, productiever en loyaler aan jouw bedrijf. Ze zorgen voor een extra positieve werksfeer en zijn bereid om die extra stap te zetten om de bedrijfsdoelen te bereiken. Hierbij is een medewerkersbetrokkenheidsonderzoek vaak een onderschatte factor, dat erg belangrijk is voor het succes van elk bedrijf. Met het vergroten van de medewerkersbetrokkenheid door middel van ons onderzoek ben jij straks gegarandeerd van een hoog presterend team dat elke dag gemotiveerd is om zijn beste beentje bij te dragen tot de groei van het bedrijf
Uit onderzoek van Gallup is gebleken dat organisaties met een hoger niveau medewerkersbetrokkenheid betere prestaties leveren, lagere verzuimcijfers hebben en minder personeelsverloop kennen. Ook bleek uit dit onderzoek dat de hoge betrokkenheid van medewerkers zorgde voor 21% hogere winstgevendheid, 41% lagere verzuimcijfers en 59% minder personeelsverloop vergeleken met bedrijven die geen gebruik maakte van medewerkers betrokkenheid stimuleren, door bijvoorbeeld gebruik te maken van onze medewerkersbetrokkenheidsonderzoek. Door aan dit onderzoek mee te doen, doe je dus meer dan jouw medewerkers gemotiveerd houden!
Het verloop van een medewerkersbetrokkenheidsonderzoek
Met een medewerkersbetrokkenheidsonderzoek wordt in kaart gebracht hoe betrokken jouw medewerkers écht zijn bij het bedrijf, hun werk en de werkomgeving. Het onderzoek maakt eerst inzichtelijk hoe de huidige betrokkenheid er op verschillende vlakken uitziet, waarna we aan de slag gaan met het verbeteren bij de betrokkenheid van de medewerkers. Dit proces ziet er als volgt uit:
We gaan rond de tafel om de huidige situatie kort te schetsen en doelstellingen op te stellen. Hieruit komt een plan voort.
Aan de hand van stap 1 stellen wij een anonieme en vertrouwelijke vragenlijst samen met vragen over onderwerpen als werktevredenheid, communicatie, werkdruk en waardering. Vervolgens sturen we deze naar elke medewerker en geven we genoeg tijd om deze in te vullen. Ook sturen we een herinnering, zodat zoveel mogelijk werknemers de vragenlijst zullen invullen.
Aan de hand van alle ingevulde vragenlijsten gaan wij aan de slag met een uitgebreide analyse. Hierin gaan we op zoek naar verbeterpunten, maar ook naar sterke punten.
Op basis van onze analyse stellen we een uitgebreid rapport op. Hierin vind je onze aanbevelingen die we hebben samengesteld om de medewerkersbetrokkenheid te verbeteren, maar ook om de sterke punten te behouden.
Nadat de aanbevelingen zijn geïmplementeerd, blijven we de voortgang monitoren door onder andere opvolgonderzoeken uit te voeren. Zo kunnen we een verbeterde betrokkenheid van jouw medewerkers garanderen!
De betrokkenheid van medewerkers met het medewerkersbetrokkenheidsonderzoek
Het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers kan worden gedaan door gebruik te maken van verschillende methodes. Hiervan is een effectieve manier door gebruik te maken van open en transparante communicatie. Het is belangrijk dat je er hierbij voor zorgt dat medewerkers zich gehoord en gewaardeerd voelen door regelmatig feedback te vragen, maar ook te geven. Daarnaast kunnen mogelijkheden tot verdere opleiding voor medewerkers ertoe leiden dat de medewerker zich verder ontwikkelt en hiermee ook de betrokkenheid bij het bedrijf vergroot. Hiernaast is een andere belangrijke factor het creëren van een positieve werkomgeving, waarin samenwerking en een teamgevoel centraal staan. Dit gaan wij verbeteren wanneer jij als groeiend bedrijf gebruik maakt van ons medewerkersbetrokkenheidsonderzoek
Laten meten van medewerkersbetrokkenheid bij onze medewerkersbetrokkenheidsonderzoek
Bij de Vertrouwensdienst begrijpen wij hoe belangrijk medewerkersbetrokkenheid is voor het succes van jouw organisatie. Onze experts hebben ontzettend veel ervaring in het uitvoeren van medewerkersbetrokkenheidsonderzoeken en het bieden van op maat gemaakte oplossingen om de betrokkenheid binnen jouw team te vergroten. Wij voeren gedegen analyses uit waarbij wij de beste aanbevelingen bieden zodat de participatie binnen jouw team wordt verbeterd, waardoor een gemotiveerd, strevende groep aan medewerkers ontstaat die jouw bedrijf doen groeien. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jouw organisatie exponentieel kunnen helpen groeien door participatie aan onze medewerkersbetrokkenheidsonderzoek
Heb je nog vragen?
Ons team van mensen bestaat uit ervaren organisatiedeskundigen, beleidsontwikkelaars en HR-functionarissen gespecialiseerd in het uitvoeren van onderzoeken op het gebied van sociale veiligheid en arbeidsomstandigheden. Zij zijn analytisch, betrokken en helder in de aanbevelingen. Wij zorgen voor een op maat gemaakte aanpak die is afgestemd op jouw specifieke doelstellingen. Onze onderzoeken kunnen losstaand of als onderdeel van een strategisch traject worden uitgevoerd.
Wil je graag weten wat voor jouw situatie passend is of eens praten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan contact op en wij staan je graag te woord.
Heb je hulp nodig?
Bekijk onze veelgestelde vragen
Onze onderzoeken zijn allemaal verschillend en ook onze werkwijze kan dus ook verschillen. Maar gewoonlijk nemen we eerst telefonisch contact op en spreken wij door wat de wensen en verwachtingen zijn.
Daarnaast vragen wij de eventueel aanwezige beleidsafspraken, regelingen en andere relevante documenten aan ons toe te sturen per e-mail of als dat niet kan per post.
Voor het Werktevredenheidsonderzoek, het Werkbetrokkenheidsonderzoek en de RI&E maken wij gebruik van onze digitale enquetetool. Hiervoor vragen wij een overzicht van de namen en e-mailadressen van de medewerkers.
Voor de uitvoering van het onderzoek Sociale Veiligheid en de RI&E is het noodzakelijk dat wij de organisatie bezoeken en meestal ook persoonlijke gesprekken met medewerkers voeren. Dit doen wij natuurlijk in overleg op een moment waarop het mogelijk is.
Als wij alle informatie hebben verwerkt zullen wij de uitkomst van het onderzoek eerst doorspreken met de opdrachtgever waarna wij alles zullen verwerken in het eindrapport. Het eindrapport wordt per e-mail en/of per post naar de opdrachtgever gestuurd.
Bij de inzet van vragenlijsten aan via onze enquetetool proberen wij altijd een zo hoog mogelijke responsegraad te krijgen omdat dit de uitkomsten van het onderzoek betrouwbaarder maakt. Medewerkers die niet reageren zullen wij daarom herhaalde verzoeken sturen om alsnog de vragenlijsten in te vullen.
Lukt het ons, ondanks herhaalde oproepen nog steeds niet om een betrouwbare responsgraad te behalen, dan zullen wij contact zoeken met jou als opdrachtgever om de oorzaak hiervan proberen te achterhalen en samen af te stemmen welke actie wij hierop kunnen inzetten. Meestal is een herhaalde oproep echter voldoende en missen wij alleen de reactie van medewerkers die gedurende langere tijd afwezig zijn als gevolg van ziekte- of verlof.
Vragenlijsten die wij uitzetten via onze enquetetool zijn digitaal en dat werkt ook het makkelijkst en snelst in de verwerking van de gegevens.
Maar als er een aantal medewerkers zijn die niet over een eigen e-mailadres van het bedrijf beschikken zullen wij in eerste instantie vragen om de privé e-mailadressen.
Als ook deze niet beschikbaar zijn dan zullen wij voor deze medewerkers de vragenlijsten op papier toesturen met een antwoordenvelop en zullen wij ze op ons kantoor alsnog digitaal verwerken in de totaalscore.
De prijs van onze onderzoeken is afhankelijk van de tijd die wij kwijt zijn aan de voorbereiding, de inzet van instrumenten en de tijd van de onderzoekers. Naarmate een groter aantal mensen in het onderzoek is betrokken zullen ook de kosten van het onderzoek toenemen.
Daarnaast kunnen er ook kosten zijn verbonden aan de huur van een locatie voor gesprekken en de reiskosten.
Als wij de wensen en behoefte van het onderzoek met je hebben doorgesproken maken wij altijd een vrijblijvende prijsopgave.
De duur van het onderzoek hangt af van verschillende factoren. Niet complexe onderzoeken kunnen soms al binnen 2 weken zijn afgerond.
Nadat wij (telefonisch) hebben gesproken met de opdrachtgever maken wij een vrijblijvende prijsopgave waarin wij ook aangeven wat de geschatte tijdsduur is voor afronding van ons onderzoek.
Mocht er gedurende het onderzoek blijken dat er onvoorziene factoren of omstandigheden zijn die van invloed kunnen zijn op de geschatte tijdsduur, dan zullen wij hierover in overleg gaan met de opdrachtgever.
Als wij het gevraagde onderzoek hebben afgerond en de uitkomsten van het onderzoek helder zijn, dan zullen wij dit eerst mondeling met de opdrachtgever doorspreken.
Vervolgens gaan wij het onderzoeksrapport opstellen waarin wij aangegeven, welke procedure wij hebben gevolgd, wat de uitkomsten zijn van het onderzoek, de feiten en omstandigheden die van invloed zijn geweest bij het onderzoek en wat de concrete aanbevelingen voor de organisatie zijn.
Het onderzoeksrapport wordt per e-mail en/of per post verstuurd naar de opdrachtgever.