Logo
Gratis beleidsanalyse

Medewerkerstevredenheidsonderzoek

Verhoog de productiviteit van de medewerker door het toenemen van de tevredenheid met ons medewerkers tevredenheidsonderzoek!

  • Onafhankelijke vertrouwenspersonen
  • Training en advies op maat
  • Breed inzetbaar in verschillende sectoren

Medewerkers-tevredenheidsonderzoek

Wat doet een medewerkers tevredenheidsonderzoek? Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is belangrijk voor iedere organisatie die de tevredenheid en het welzijn van hun werknemers wil meten en verbeteren. Door het verzamelen van feedback van de medewerkers over diverse aspecten van hun werk en werkomgeving kunnen wij goed in kaart brengen hoe de huidige situatie eruit ziet. Met een duidelijk plan gaan wij jouw organisatie doen groeien en zorgen dat jouw medewerkers productiever te werk gaan, waardoor jij meer exponentiële groei realiseert

Waarom een medewerkers tevredenheidsonderzoek?

Het medewerkers tevredenheidsonderzoek, ook wel MTO genoemd, bij de Vertrouwensdienst is een succesvolle manier om te peilen hoe tevreden jouw medewerkers zijn. Daarnaast is dit onderzoek niet alleen gunstig voor het meten van de werksfeer, maar ook bevordert het medewerkerstevredenheidsonderzoek een aantal zaken die wij hieronder voor jou hebben genoteerd:

Verbeterde productiviteit: Door het tevreden stellen van de werknemers zullen zij meer betrokken in het bedrijf zijn en productiever te werk gaan.

Lagere cijfers personeelsverloop: Door te begrijpen wat medewerkers tevreden houdt, zal er een daling plaatsvinden in het personeelsverloop.

Verhoogde loyaliteit: Medewerkers die zich gehoord en gewaardeerd voelen, blijken uit onderzoek loyaler aan een bedrijf te zijn.

Motiverende werkomgeving: Inzicht in knelpunten binnen de organisatie kunnen helpen met het creëren van een positieve werksfeer.

medewerkerstevredenheidsonderzoek

Hoelang duurt een medewerkers tevredenheidsonderzoek?

Hoe snel een medewerker tevredenheidsonderzoek verloopt, is afhankelijk van de agenda van beide partijen. De voorbereidingen die wij treffen vragen zo’n 2 tot 4 weken, uiteraard afhankelijk van de onderzoeksvraag en grootte van het bedrijf. Daarnaast hebben wij nog een aantal weken nodig voor de verdere stappen van ons stappenplan. Zo hebben wij geringe tijd nodig voor het creëren en afnemen van de vragenlijsten, het daadwerkelijk uitvoeren van het medewerkerstevredenheidsonderzoek en het rapporteren zodat wij het kunnen implementeren op de werkvloer.

Hoeveel kost een medewerkers tevredenheidsonderzoek?

De kosten voor een medewerker tevredenheidsonderzoek kunnen sterk variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals de omvang van jouw organisatie, de moeilijkheidsgraad van de vragenlijst en de gewenste analysemethode. Over het algemeen kunnen de basis kosten liggen tussen de €500 en €2.000, afhankelijk van de grootte van de organisatie. Daarnaast zijn er ook specifieke pakketten voor de grotere partijen beschikbaar. Voor een duidelijk prijsplaatje maken wij een vrijblijvende prijsopgave tijdens ons eerste gesprek zodat jij niet voor verrassingen komt te staan.

 

De 6 stappen in ons medewerkerstevredenheidsonderzoek

Het medewerkers tevredenheidsonderzoek bij de Vertrouwensdienst voeren wij uit in 6 zorgvuldige stappen, zodat jouw organisatie als resultaat exponentieel zal groeien. Lees hieronder hoe wij te werk gaan bij het uitvoeren van ons resultaat leverende onderzoek:

1
Voorbereiding

In de eerste fase van het medewerkerstevredenheids-onderzoek wordt bepaald wat de doelstellingen van het onderzoek zijn en welke aspecten gemeten moeten worden. Daarbij horen we graag van jou hoe de huidige situatie op de werkvloer is. Zijn jou al punten opgevallen? Hier kunnen wij dan meteen rekening mee houden. We kiezen ook meteen een geschikt moment om het onderzoek uit te voeren.

2
Ontwikkeling van de vragenlijst

De vragenlijst moet zorgvuldig worden samengesteld om alle relevante aspecten van de medewerkerstevredenheid te dekken. Dit kan variëren van vragen over werkdruk en balans tussen werk en privé, tot communicatie en loopbaanmogelijkheden.

3
Uitvoering van het medewerkerstevredenheidsonderzoek

Het medewerkerstevredenheids-onderzoek wordt verspreid onder de medewerkers. Dit kan anoniem gebeuren, waardoor je vaak eerlijkere en meer open antwoorden krijgt. Digitale tools kunnen worden gebruikt om het proces simpeler te maken voor jouw werknemers.

4
Analyse van de resultaten

De verzamelde data uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek wordt geanalyseerd om patronen en trends te herkennen. Dit kan helpen om de belangrijkste ontevredenheden te tackelen, zodat we hier meteen mee aan de slag kunnen. Dit brengt ons dan ook meteen naar de volgende stap.

5
Rapportage en actieplan

Op basis van de uitgebreide analyse wordt een rapport opgesteld met de bevindingen en aanbevelingen. Dit rapport is de basis voor een plan om de geïdentificeerde problemen aan te pakken. Samen met jou stellen we nu een plan op en voeren we dit door om de tevredenheid onder jouw werknemers te verbeteren.

6
Implementatie en follow-up

Het actieplan wordt geïmplementeerd en er worden stappen ondernomen om de aanbevolen verbeteringen door te voeren. Regelmatige follow-ups en opvolgende onderzoeken helpen om de effectiviteit van de genomen maatregelen te monitoren. Mochten hier weer nieuwe punten uit komen of juist verbeterpunten van de genomen acties, dan kunnen we dit ook meteen weer implementeren!

Het medewerkers tevredenheidsonderzoek van de Vertrouwensdienst

Ben jij klaar om een exponentiële groei te doorstaan met jouw organisatie door gebruik te maken van ons medewerkers tevredenheidsonderzoek? Wacht niet langer en laat direct een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren door ons gespecialiseerde, resultaatgerichte team aan experts. Neem contact op met de Vertrouwensdienst en ontdek hoe wij jouw organisatie kunnen helpen bij het creëren van een betere werkomgeving voor jouw medewerkers. Door de medewerkerstevredenheid van jouw bedrijf te verbeteren, zorg je ervoor dat jouw bedrijf optimaal gaat presteren!

Heb je nog vragen?

Ons team van mensen bestaat uit ervaren organisatiedeskundigen, beleidsontwikkelaars en HR-functionarissen gespecialiseerd in het uitvoeren van onderzoeken op het gebied van sociale veiligheid en arbeidsomstandigheden. Zij zijn analytisch, betrokken en helder in de aanbevelingen. Wij zorgen voor een op maat gemaakte aanpak die is afgestemd op jouw specifieke doelstellingen. Onze onderzoeken kunnen losstaand of als onderdeel van een strategisch traject worden uitgevoerd.

Wil je graag weten wat voor jouw situatie passend is of eens praten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan contact op en wij staan je graag te woord.

Heb je hulp nodig? 

Bekijk onze veelgestelde vragen

Onze onderzoeken zijn allemaal verschillend en ook onze werkwijze kan dus ook verschillen. Maar gewoonlijk nemen we eerst telefonisch contact op en spreken wij door wat de wensen en verwachtingen zijn.

Daarnaast vragen wij de eventueel aanwezige beleidsafspraken, regelingen en andere relevante documenten aan ons toe te sturen per e-mail of als dat niet kan per post.

Voor het Werktevredenheidsonderzoek, het Werkbetrokkenheidsonderzoek en de RI&E maken wij gebruik van onze digitale enquetetool. Hiervoor vragen wij een overzicht van de namen en e-mailadressen van de medewerkers.

Voor de uitvoering van het onderzoek Sociale Veiligheid en de RI&E is het noodzakelijk dat wij de organisatie bezoeken en meestal ook persoonlijke gesprekken met medewerkers voeren. Dit doen wij natuurlijk in overleg op een moment waarop het mogelijk is.

Als wij alle informatie hebben verwerkt zullen wij de uitkomst van het onderzoek eerst doorspreken met de opdrachtgever waarna wij alles zullen verwerken in het eindrapport. Het eindrapport wordt per e-mail en/of per post naar de opdrachtgever gestuurd.

Bij de inzet van vragenlijsten aan via onze enquetetool proberen wij altijd een zo hoog mogelijke responsegraad te krijgen omdat dit de uitkomsten van het onderzoek betrouwbaarder maakt. Medewerkers die niet reageren zullen wij daarom herhaalde verzoeken sturen om alsnog de vragenlijsten in te vullen.

Lukt het ons, ondanks herhaalde oproepen nog steeds niet om een betrouwbare responsgraad te behalen, dan zullen wij contact zoeken met jou als opdrachtgever om de oorzaak hiervan proberen te achterhalen en samen af te stemmen welke actie wij hierop kunnen inzetten. Meestal is een herhaalde oproep echter voldoende en missen wij alleen de reactie van medewerkers die gedurende langere tijd afwezig zijn als gevolg van ziekte- of verlof.

Vragenlijsten die wij uitzetten via onze enquetetool zijn digitaal en dat werkt ook het makkelijkst en snelst in de verwerking van de gegevens.

Maar als er een aantal medewerkers zijn die niet over een eigen e-mailadres van het bedrijf beschikken zullen wij in eerste instantie vragen om de privé e-mailadressen.

Als ook deze niet beschikbaar zijn dan zullen wij voor deze medewerkers de vragenlijsten op papier toesturen met een antwoordenvelop en zullen wij ze op ons kantoor alsnog digitaal verwerken in de totaalscore.

De prijs van onze onderzoeken is afhankelijk van de tijd die wij kwijt zijn aan de voorbereiding, de inzet van instrumenten en de tijd van de onderzoekers. Naarmate een groter aantal mensen in het onderzoek is betrokken zullen ook de kosten van het onderzoek toenemen.

Daarnaast kunnen er ook kosten zijn verbonden aan de huur van een locatie voor gesprekken en de reiskosten.

Als wij de wensen en behoefte van het onderzoek met je hebben doorgesproken maken wij altijd een vrijblijvende prijsopgave.

De duur van het onderzoek hangt af van verschillende factoren. Niet complexe onderzoeken kunnen soms al binnen 2 weken zijn afgerond.

Nadat wij (telefonisch) hebben gesproken met de opdrachtgever maken wij een vrijblijvende prijsopgave waarin wij ook aangeven wat de geschatte tijdsduur is voor afronding van ons onderzoek.

Mocht er gedurende het onderzoek blijken dat er onvoorziene factoren of omstandigheden zijn die van invloed kunnen zijn op de geschatte tijdsduur, dan zullen wij hierover in overleg gaan met de opdrachtgever.

Als wij het gevraagde onderzoek hebben afgerond en de uitkomsten van het onderzoek helder zijn, dan zullen wij dit eerst mondeling met de opdrachtgever doorspreken.

Vervolgens gaan wij het onderzoeksrapport opstellen waarin wij aangegeven, welke procedure wij hebben gevolgd, wat de uitkomsten zijn van het onderzoek, de feiten en omstandigheden die van invloed zijn geweest bij het onderzoek en wat de concrete aanbevelingen voor de organisatie zijn.

Het onderzoeksrapport wordt per e-mail en/of per post verstuurd naar de opdrachtgever.

Vul het formulier in en wij nemen spoedig contact met u op

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.