Logo
Gratis beleidsanalyse

Pesten op de werkvloer: zo los je dat op!

Pesten op de werkvloer
Inhoudsopgave

Pesten op het werk: Wat zijn de gevolgen van pesten op de werkvloer en hoe kun je het voorkomen?

Pesten op de werkvloer komt veel voor

Uit recent onderzoek blijkt 2,6 miljoen Nederlanders regelmatig gepest worden op het werk. Meer dan een kwart (26%) van alle werkende Nederlanders ervaart weleens een vorm van pesten of ander ongewenst gedrag op het werk! Bij één op de zes gevallen is hierbij ook een leidinggevende betrokken. Het gaat in dergelijke gevallen niet om een eenmalige incident maar om structureel pestgedrag of intimiderend gedrag in verschillende vormen. Enkele veelgehoorde voorbeelden van pesten op de werkvloer zijn:

  • grapjes maken ten koste van een ander;
  • roddelen;
  • vervelende opmerkingen of belachelijk maken;
  • beledigen, of schelden of vloeken;
  • negeren of sociaal isoleren/buitensluiten;
  • iemand nadoen;
  • kritiek uiten op iemands uiterlijk;
  • intimidatie of fysieke agressie.

De cijfers zijn afkomstig uit representatief onderzoek waarbij de respondenten hebben aangeven pesten op het werk of intimiderend gedrag te ervaren en zich hierdoor onplezierig en onveilig op het werk voelen.

De oplossing voor pesten op de werkvloer is afspraken maken op het gebied van sociale veiligheid en een vangnet creëren voor slachtoffers van pestgedrag. En dat is eenvoudiger dan je denkt.

Wat zijn de gevolgen van pesten op het werk?

Pestgedrag op het werk kent alleen maar verliezers. Allereerst zijn de psychische gevolgen voor het slachtoffer enorm groot. Gepest worden zorgt voor gevoelens van stress, angst, eenzaamheid, hulpeloosheid en doet enorm afbreuk aan het zelfvertrouwen. Slachtoffers van pestgedrag verzuimen ook veel vaker en langer vanwege de angst voor nieuw pestgedrag. Jaarlijks zijn er in Nederland 4 miljoen verzuimdagen als gevolg van pesten en de loonkosten hiervan voor de werkgevers zijn totaal 900 miljoen Euro!

Naast de psychische gevolgen voor het slachtoffer en de kosten van verzuim zijn er nog meer nadelige gevolgen van pesten. Pesten en ander ongewenst gedrag op het werk zorgt voor een lagere betrokkenheid bij het werk, minder binding met de organisatie en een afname van het werkplezier. Dit resulteert in een lagere productiviteit, verminderde inzet en afname van creativiteit. De ‘giftige’ sfeer die ontstaat op de werkvloer zorgt er voor dat veel werknemers uiteindelijk de organisatie verlaten. Overigens gebeurt dit meestal zonder duidelijke opgave van reden of van melding te maken over het pestgedrag. Het gevolg is dat de organisatie jarenlange investeringen van tijd en geld verliest omdat personeelsleden vertrekken op zoek naar een veiligere werkplek met meer werkplezier. De organisatie verliest belangrijke kennis en ervaring en komt voor de lastige opgave van werving en selectie in een krappe arbeidsmarkt en het opleiden van nieuw personeel en alle kosten die dat met zich meebrengt.

Tot slot kunnen organisaties ook nog te maken krijgen met reputatieschade als gevolg van pesten op het werk. Naast het feit dat klanten al snel een onplezierig en onveilig werkklimaat onder het personeel zullen opmerken, kunnen ex-werknemers zich negatief uitlaten over de organisatie tegen vrienden, kennissen en familie. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook veel voorbeelden waarbij ex-werknemers uit onvrede over het ongewenste gedrag in de organisatie hun verhaal doen op social media of zelfs in de pers.

Vragen? Of wil je meer weten?

Wil je meer weten over onze dienstverlening of heb je specifieke vragen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Stuur ons een bericht en één van onze adviseurs neemt spoedig contact met je op of bel ons direct tijdens kantooruren.

Wat kun je doen om pesten op het werk te voorkomen en op te lossen?

De cijfers hebben laten zien dat meer dan een kwart van de werkende mensen in Nederland een vorm van pesten of ongewenst gedrag op de werkvloer ervaart. De kans dat er op enig moment een bepaalde vorm van ongewenst gedrag ook bij jou in de organisatie voorkomt is dus aanzienlijk.

Om pestgedrag op de werkvloer te voorkomen en op te lossen is het allereerst belangrijk dat organisaties beschikken over een vangnet voor slachtoffers van ongewenst gedrag. Een dergelijk vangnet bestaat uit een neutraal luisterend oor in de vorm van een vertrouwenspersoon. Een onafhankelijke vertrouwenspersoon waar melders vertrouwelijk hun verhaal kwijt kunnen.

Je verhaal kunnen delen is voor medewerkers immers een belangrijke eerste stap in het verlagen van stress, angst en hulpeloosheid en daarmee zeer waardevol in het voorkomen van verzuim. De vertrouwenspersoon kan vervolgens de mogelijkheden doornemen om het probleem tegen te gaan.

Heeft jouw organisatie nog geen vertrouwenspersoon? Bij De Vertrouwensdienst leveren wij professionele vertrouwenspersonen tegen zeer aantrekkelijke tarieven. Daarbij zul je met de inzet van een vertrouwenspersoon hoge kosten besparen als gevolg van verzuim en ongewenst vertrek van personeel. Wil je meer informatie over het inhuren van een extern vertrouwenspersoon? Klik dan hier.

Aan de voorkant is het belangrijk om bewustzijn te creëren onder uw personeelsleden. Dit begint bij het gezamenlijk vaststellen wat er wordt verstaan onder pestgedrag en hoe dit te herkennen. Vervolgens dient er sprake te zijn van voorbeeldgedrag in de organisatie en moet het een gezamenlijke verantwoordelijkheid worden om dit gedrag tegen te gaan. Dit kan door hier met elkaar over in gesprek te gaan en afspraken vast te leggen wat er wordt gedaan op het moment dat er pestgedrag wordt gesignaleerd.

Door te bespreken waar voor jullie team of organisatie de grens ligt van gewenst en ongewenst gedrag en dit met elkaar vast te leggen in gedragsregels of een gedragscode ontwikkel je sociaal veiligheidsbeleid binnen jouw organisatie. Dit kan al door een aantal eenvoudige afspraken binnen je organisatie vast te leggen:

  1. Je spreekt af wat voor jullie ongewenst gedrag is en hoe dit samen probeert te voorkomen;
  2. Je legt vast waar medewerkers die gepest worden terecht kunnen met hun melding en hoe er met een melding wordt omgegaan;
  3. Je hebt als organisatie de beschikking over een onafhankelijke vertrouwenspersoon waar medewerkers terecht kunnen met een melding van ongewenst gedrag.

Dergelijke investeringen in het voorkomen van pesten op de werkvloer zullen zich dubbel en dwars terugverdienen.

Inhoudsopgave
Artikel delen

Andere interessante artikelen

Omgaan met vervelende collega's
Hoe ga je om met vervelende collega’s? De 6 tips!
Wat moet je doen met vervelende collega’s omgaan? De 6 tips! Heb je last van vervelende collega’s? Word je gepest...
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat is een vaststellingsovereenkomst?
Wat houdt een vaststellingsovereenkomst in? Een vaststellingsovereenkomst (of kortweg VSO) is een overeenkomst waarmee werkgever en werknemer besluiten de arbeidsovereenkomst...
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Ongewenst gedrag op de werkvloer
Wat is ongewenst gedrag op het werk? Wanneer er sprake is van ongewenste gedrag werkvloer spreken wij over situaties die...

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.